GällivareNytt

Region Norrbotten tar fram handlingsplan mot välfärdsbrott och hot i vården

Bilden visar en utomhusscen där flera räddningsfordon och personal är närvarande. I förgrunden syns två ambulanser med bakdörrarna öppna och blåa varningsljus aktiverade. En av ambulanserna har en bår utdragen och placerad på marken. Mellan ambulanse
Illustrationsbild: Xnytt - Mostphotos

Region Norrbotten tar fram en handlingsplan mot välfärdsbrott och hot i vården. Redovisas senast 30 nov 2026.

Annons

Initiativ för att skydda välfärden och öka tryggheten för personal

Region Norrbotten uppger i ett pressmeddelande att regionstyrelsen har gett regiondirektören i uppdrag att ta fram en regional handlingsplan för att skydda välfärdssystemet mot brottslighet, oseriösa aktörer samt hot och våld mot medarbetare. Uppdraget ska redovisas för regionstyrelsen senast den 30 november 2026.

Enligt regionen sker initiativet i en period av stora investeringar och samhällsomvandling i Norrbotten, där erfarenheter från andra delar av landet pekar på ökade risker för bland annat välfärdsbrott och hot mot offentliganställda.

Regionen: vill agera tidigt

Vi tänker inte vänta tills problemen växer sig stora. Varje skattekrona ska användas till det den är avsedd för och våra medarbetare ska kunna känna sig trygga på jobbet. Vårdpersonal ska kunna fokusera på patienter utan rädsla för hot, trakasserier eller våld. Därför tar vi nu initiativ till ett samlat arbete för att stärka skyddet av välfärden i Norrbotten, säger regionstyrelsens ordförande Anders Öberg.

Fokus på samverkan och tryggare arbetsmiljö

Region Norrbotten skriver att handlingsplanen ska samla och stärka arbetet med att förebygga välfärdsbrott, motverka oseriösa aktörer, stärka tryggheten i vården samt utveckla samverkan med kommuner, polis och andra myndigheter. För invånare och verksamheter i länet, inklusive Gällivare kommun, kan arbetet beröra både vårdens trygghet och hur offentliga resurser används och följs upp.

Regiondirektör Anna Alm Andersson lyfter även narkotikaanvändning och narkotikahandel som ett område som kan kopplas till organiserad brottslighet:

Narkotikaanvändning är ett allvarligt samhällsproblem som påverkar människors hälsa och livssituation. Samtidigt är narkotikahandeln en viktig inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Det är ett av de områden där vi kommer att titta på hur vi bäst fortsätter vårt arbete, både förebyggande och med tidiga insatser, säger Anna Alm Andersson.

Hon pekar också på behovet av en säkrare arbetsmiljö för särskilt utsatta grupper i vården, exempelvis vid möten med våldsamma patienter, och att regionen vill dra lärdom av inträffade händelser för att stärka rutiner och stöd till medarbetare.

Fyra prioriterade områden

Enligt pressmeddelandet ska handlingsplanen utgå från fyra prioriterade områden:

  • Stoppa oseriösa aktörer i välfärden
  • Säkerställa sunda villkor i upphandling
  • Stärka tryggheten i vården
  • Etablera tidig och operativ samverkan
Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle